Sådan kommer du godt fra start med din nye virksomhed

Står du overfor at skulle starte ny virksomhed, eller drømmer du om det, så er det første du skal gøre at udarbejde en forretningsplan. En forretningsplan kan tage dig med gennem mange overvejelser, som du måske ikke umiddelbart havde tænkt på, før du starter, og forberede dig på situationer eller omkostninger, som du måske ikke kunne have forudset.

Forretningsplanen er også et vigtigt redskab, hvis du skal bruge finansiering og evt. skal have en kassekredit i banken, for ingen banker vil i dag låne dig penge på dit glatte ansigt. De vil vide, hvad risikoen er ved de penge, som de stiller til rådighed, og det skal forretningsplanen fortælle dem. Der kan også være potentielle samarbejdspartner, som gerne vil se en forretningsplan før de kommitter sig til et samarbejde med dig, så der er ingen vej uden om, – En forretningsplan skal der til.

På ”Start & Væksts” hjemmeside kan man downloade en glimrende skabelon på en forretningsplan, som kommer omkring en lang række og ikke mindst de vigtigste emner, når man skal etablere ny virksomhed. Den indeholder bl.a. beskrivelse af selve den ide eller det produkt, som skal danne grundlag for virksomheden. Man kommer også omkring beskrivelse af målgruppen og markedet med henblik på at analysere og afdække behovet for den ide, som forhåbentligt skal bringe virksomheden til succes. Det er klart, at kan man ikke afdække et realistisk behov i markedet, skal man nøje overveje, om ideen eller konceptet er rigtigt og evt. justere nogle parametre. Det er i denne fase, før toget kører og før der er investeret en masse penge i produktionsudstyr eller lagerbinding, at det er nemmest og billigst at justere konceptet.

Derudover skal man selvfølgelig også gøre sig nogle tanker om, hvordan man vil markedsføre og sælge sit produkt. Man kan stå med verdens bedste produkt eller koncept, men hvis ingen kender det er det næsten en umulig opgave at sælge det. Derfor skal der afsættes midler til salg- og markedsføring baseret på en grundig analyse af hvor man rammer sin målgruppe bedst.

Professionel hjemmeside

Et rigtig godt sted at starte er med en professionel hjemmeside, som er søgemaskinevenlig og responsiv. Sidstnævnte betyder at den selv indstiller layoutet, så det vises pænt, uanset om din hjemmeside bliver vist på en bærbar, en tablet eller en mobiltelefon hvor skærmene er vendbare.

En søgemaskinevenlig hjemmeside er vigtig, så din side kan findes og afkodes af søgemaskinerne. Langt langt de fleste informationer om virksomheder og produkter søges og findes i dag på Google, så her skal du være synlig. Derudover skal du også installere et statistikprogram på din site, så du kan måle trafikken på dit site og analysere på de besøgendes adfærd. Det er ikke sikkert at du i første omgang har tid til at analysere på trafikken, men hvis systemet er installeret korrekt, så står det lige så stille og samler data, og den dag, du så skal bruge dataene, så har du et skatkammer af informationer i dit analyseprogram.

Sociale Medier

Virksomhedsprofiler på de sociale platforme (Facebook, LinkedIn, Google+, Twitter osv.) bør også nøje overvejes. Der skal selvfølgelig være ud fra en vurdering af, hvad man har af tid og ressourcer, og hvilke platforme man nemmest rammer sin målgruppe på. Men disse platforme kan være billige og målrettede markedsføringskanaler, hvis de er udvalgt rigtigt.

Offline markedsføring

Offline markedsføring som brochurer, kataloger, plakater og annoncer mm er ikke en død sild, som mange online entusiaster tordnede ud med for nogle år tilbage, men den skal bruges på en anden måde i dag, end man gjorde tidligere. Kampagnerne skal integreres både offline og online, så det giver mening, der hvor man møder kunden.

Relativt nye begreber som crosschannel, multichannel og omnichannel marketing vidner om, at den moderne forbruger bevæger sig ubesværet mellem online og offline platforme. Det skal virksomhedens markedsføring tage højde for. Hvis man f.eks. laver en outdoor kampagne med plakater i det offentlige rum kan man sagtens indsætte en QR kode eller påføre en hjemmeside adresse, hvor de forbipasserende kan søge mere information (via deres telefoner) om det budskab, som fanger dem.

Online mediet er dog en begrænset dimension, hvor man kan se og lytte, men man kan ikke føle, røre, lugte, smage og her kan det grafiske tryk komme et skridt nærmere kunden på disse parametre. Inden for grafisk tryk er der en lang række fremragende muligheder for at skabe stærke brands ved at bruge det trykte medie. Her kan papirkvalitet, laktyper og andre grafiske effekter skabe signalværdi, stimulere sanserne og pirre forbrugernes nysgerrighed, så de efterfølgende opsøger virksomheden eller et konkret produkt. F.eks. fortæller den valgte papirkvalitet på en virksomheds profil brochure en masse om, hvad man kan forvente sig af den pågældende virksomhed. Er det en tynd og billig papirkvalitet, vil man også forvente, at virksomhedens produkter er billige, mens en profil brochure på en eksklusiv papirkvalitet helt automatisk vil skrue forbrugerne forventninger til produktets kvalitet op, ligesom kunden vil være forberedt på, at produktet har en højere pris.

Realistiske budgetter

Men markedsføring har som nævnt også en pris og disse omkostninger skal tages med ind i de budgetter, som skal danne grundlag for at kunne drive en sund og velfungerende virksomhed. Det er forretningsplanen nemlig også et godt redskab til – at danne sig et overblik over de potentielle omkostninger, få lagt nogle realistiske budgetter, så der ikke opstår uoverkommelige økonomiske overraskelser i virksomhedsopstarten.

Be the first to comment on "Sådan kommer du godt fra start med din nye virksomhed"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Sådan kommer du godt fra start med din nye virksomhed

af Reklamekonsulenten Læs også: 5 min
0