Nyttige fif om konverteringsoptimering

Bouncerate – stay or go. I 2006 læste jeg en analyse fra et eyetracking firma, som med omfattende data havde påvist, at man brugte mellem 5-12 sekunder fra man ramte en landing page til man besluttede om man ville fortsætte sin færd på siden.

Det som sker, er at brugeren laver en ROT analyse. Return On Time, svarer til ROI analyser. Brugeren vurderer om den videre færd er risikoen værd. Med risiko menes her spild af tid. I 2010 læste jeg en anden undersøgelse, som påpegede at det stigende forbrug af internettet og især Google havde trænet internetbrugerne i at vurdere hjemmesider en sådan grad, at de var i stand til at lave ROT analyser langt hurtigere. Deres målinger viste at Stay-or-go beslutniningen nu var flyttet til 3-7 sekunder.

For at sikre din landing page overlever ROT-analysen, så bør du udføre en Trunk Test. Trunk testen består af 5 spørgsmål, som du skal kunne besvare.

Derudover skal du naturligvis kommunikere dit formål og din sales proposition klart og tydeligt.

Clicktale, Crazy egg og andre visuelle tracking tools. Disse tools kan optage dine brugernes musebevægelser. Det betyder at du kan sætte dig med en stor kop kaffe og se brugeres interaktioner igennem. Typisk sætter man videoen på high-speed. Det giver et ufatteligt uvurderligt indblik i, hvordan brugerne benytter websitet. Clicktale afslørede i en test, som jeg selv var involveret i, at næsten 33 % af brugerne på en online B2B salgssite åbnede og gennemgik brugerbetingelserne. Disse brugerbetingelser var som i så mange tilfælde en grim lang tekstvæg med uforståelige juridiske vendinger. Der blev strakt iværksat en projekt, som skulle gøre disse brugerbetingelser mere spiselige for læg-mand.

Store baggrundsbilleder
Det er ofte brugt med store billedflader på landing pages. Det er da også en god ide og giver et stilrent og lækkert image. Der er dog nogle faldgruber, som du skal være opmærksom på. Først skal du være sikker på at billede har en hvid flade, hvor på du kan placere teksten.

Alternativt kan du lægge en halvtransparent firkant på billedet, hvor du placerer teksten i. Det er ikke altid en vinder at have det store billede. En svømmeshop testede et billede af en person med våddragt på, op imod en illustration af en eksklusiv æske med en flot anlagt våddragt. Det øgede deres konvertering med 72 %.

Den naturlige vinder stammer fra ostehylden i et af landets største supermarkeder. Hvordan det?
Når man som kunde kommer til ostehylden i et større supermarked, så mødes man af et kølemontre på hele 12 meter med oste i 5 etager. Ingen af ostene er fremhævet, anbefalet eller fremstår som det rette valg. Ergo sker der det at de mange valg bliver til forvirring i stedet for inspiration.

Man optimerede salget i det pågældende supermarked, ved at have nogle oste som stod frem som såkaldte naturlige vindere. Denne metodik er omdiskuteret, idet at den strider imod anden god konverteringspraksis, nemlig at have en som er et ”skilt” med anbefalet/bedst til prisen/mest populære/mest solgte etc. Den naturlige vinder falder nemlig selv naturligt frem og lader forbrugeren selv fastlægge, hvilken der er det rette valg ved fremføre varen som supermarkedet helst vil sælge, med meget åbenlyse fordele, uden at kommunikere det direkte. Det kan være pris, men også andre produktparametre eller hyldeplacering, som får en vare til at fremstå, som den naturlige vinder.

Avisen New York times, solgte via deres website 3 abonnementer. Det første var avisen. Nummer 2 var kun onlineavisen, men nummer 3 var et kombi produkt. Det skøre var at kombiproduktet kostede det samme som avisen alene. På denne næsten lidt for åbenlyse måde, så fik man langt flere til at købe den trykte udgave. Man kan sammenligne det med et corsage, som trykker kroppen derhen, hvor der giver mening. Og det gav mening, for det var på den trykte udgave man tjente pengene hos New York Times.

Be the first to comment on "Nyttige fif om konverteringsoptimering"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Nyttige fif om konverteringsoptimering

af TheBond Læs også: 3 min
0